Tuesday, 25 November 2014

Cerita pendek:Hilangnya perpisahan ini.

Assalammualikum warahmatullahiwabarokatuh..Herm memandangkan sekejap lagi aku kena pergi jugak..Kena la sediakan plastik...Aku nak buat story  separuh rekaan dan separuh betul sikit kat entry kali ni kay...hahah mestilah cerita hantu/pembunuh..aku kan minat citer gitu...Okey  just reading...perhatian:aku tak menggunakan bahasa melayu yang betul...

''Anita,Mira, Ajim...petang nanti jangan lupa seperti yang dijanjikan ok?''kata Nas kepada sahabat karibnya.
''Kami tak lupa pun,cuma kau tu jer la. Jangan bawak barang macam nak pergi setahun lak.'' sindir Ajim .
''Hahaha''.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seperti yang telah dijanjikan mereka pun pergi ke tempat yang ingin dituju.Sebenarnya  ini untuk kajian sains mereka.Mereka terpaksa mengkaji tentang hidupan yang jarang ditemui sekarang ini.Mereka terpaksa berjalan kaki masuk ke dalam hutan berdekatan kampung mereka kira-kira 25 minit baru mereka sampai.Dalam perjalanan Si Nas terlihat kawasan perkuburan cina lalu dia  bertanya  ''Mira ,kat sini memang dah lama ker ada perkuburan cina tu?''

''Apa lah yang kau merepek ni,Mana la ada,Orang cina pun tak da kat kawasan ni ..macam mana  pulak jirat ada..ishh'' kata Mira pula.

''Oh ye ka,tak pelah''Nas terus berdiam diri dan berpaling kebelakang lalu kawasan jirat  itu sudah tiada lagi.. Nas berkata dalam hati''Perasaan aku jer kut,erm''

''Kenapa kau tanya Nas?''Tanya Mira pula.
''Saja jer.hehe''

Anita dan Ajim sudah lama jauh berjalan kehadapan sehinggakan mereka berdua tertinggal dibelakang.
''Weii,mana diorang ni .''tanya Mira.
''Ada la kut kat depan tu''
''Nantah kan kita dah sesat..tidakkkkkkkkkkkkk!''
''Apa pulak nak sesatnya,ni kan kampung kau.Takkan jalan ni pun tak hafal''.herdik Nas.
''Mana lah pernah aku masuk dalam hutan ni la..Aduhai hari dah la nak makin gelap ni''tangan Mira mula berasa menggeletar.
''Eh,kau ok tak ni.?''
''Tak tahulah.''
''Tak pe,kita duduk bawah pohon tu dulu.Kat sana tu ada sungai .Pergi lah ambik air sembahyang.''Kata Nas.
''Kau jerlah sembahyang.''Kata Mira pula.
Nas terus pergi mengambil wudhuk dan solat .Sesudah dia solat dia melihat Mira sedang menekup mukanya ke lutut sambil menangis .Nas menegur dengan memanggil nama Mira beberapa kali tetapi tidak pun dia menyahut.Nas berasa hairan dan cuba menghampiri Mira.
''Mira...Mira...kau kenapa nangis?''
Tidak semena-mena Mira terus memeluk Nas.Nas menolak bahu Mira lalu berkata .''Astaghirullahalazim,kau kenapa ni?''
Muka Mira pucat dan seakan mula ditumbuhi kesan parut,matanya lebam,biji matanya merah menyala   dan  mulutnya penuh dengan darah...Barulah Nas faham bahawa Mira telah dirasuk.
Mira mula ketawa dan mengilai..Nas pada mulanya tergamam terus mengambil sebiji batu dan membaca ayat-ayat al-Quran yang dia hafal lalu menyapukan batu itu ke kepala Mira .Mira terus melawan dan cuba mencekik Nas tetapi tidak berjaya.Nas mengambil batu itu dan terus meletakkan digigi geraham Mira.Akhirnya,Mira mula sedar teapi badannya amat lemah.Nas mengambil air dan merenjis kemuka Mira...

''Eh ,apa jadi ni?''tiba-tiba seorang perempuan tua bertanya kepada Nas.
''Nenek buat pe malam-malam kat hutan ni.Tolong kawan saya nek.Dia kena rasuk tadi.''
''Itu lah sape suruh datang ke hutan ni malam-malam kan  dah kena ganggu.Mari nenek tunjukkan jalan keluar''.
''Terima kaseh ,nek.''Nas tiada pilihan lain selain memapah Mira .Nas hanya mengikuti nenek itu.
''Nek,nampak tak kawan saya sorang perempuan dan sorang lelaki.Kami terpisah tadi''.
Nenek itu tidak menjawab pertanyaan Nas.Nas mendiamkan diri sahaja sambil memandang Mira yang separuh sedar itu.Setelah Nas melihat suatu cahaya terang jalan keluar,dia ingin mengucapkan terima kaseh kepada nenek itu..Belum sempat pun lagi Nenek itu telah pun hilang dari pandangan.

''Terima kaseh ,Ya Allah.''Nas melihat warung Pak Mat masih buka lagi dan meminta tolong darinya.

Akhirnya,Mira telah sembuh dan Nas meneruskan kajian  sainsnya.Mereka telah menikah setahun yang lalu kerana kealiman pada Nas.Amat menyedihkan Ajim dan Anita tidak ditemui.Kini ,telah 3 tahun berlalu.Kejadian 3 tahun lalu telah mengemparkan penduduk disitu.Lebih lagi kehilangan Anita dan Ajim...Semoga segala misteri ini dapat dirungkai dengan segera...

                                                  TAMAT

No comments:

Post a Comment

Friendzone dan Family Zone

Assalamualaikum wb,Salam sejahtera. -Last paper repeat hari khamis.Doakan Dylah dan rakan yang lain ok guys 😃- Family zone dan Friendzon...